The Intergalactic Retrogaming Museum!
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

The Intergalactic Retrogaming Museum!

Want to discuss retrogaming? Forumet för alla gamla retro nostalgiker, som jag själv!
 
HemPortalliSökLatest imagesBli medlemLogga in

 

 Korsets bön som anses ge skydd att bära med sig ute

Gå ner 
FörfattareMeddelande
Starflower

Starflower


Antal inlägg : 154
Registration date : 07-10-07

Korsets bön som anses ge skydd att bära med sig ute Empty
InläggRubrik: Korsets bön som anses ge skydd att bära med sig ute   Korsets bön som anses ge skydd att bära med sig ute Icon_minitimelör okt 13, 2007 6:22 pm

Medeltida Bön till Det Heliga Korset

Brukar i medeltida handskrifter ha följande inledning: ”Den bön som här följer är dikterad av Påven Leo III (795-816), som sände den till sin broder Karl Magnus (d.v.s. Karl den store), kung i Frankrike, varvid påven meddelade sin broder, att den som bär med sig den nedskrivna bönen eller hör den läsas för sig eller själv läser den ska under den dagen inte drabbas av något ont, varken till kropp eller själ. Därtill förvärvar han också 1000 års avlat. Den som läser bönen ska med sin hand göra det Heliga Korstecknet varje gång som det Heliga Korset nämns i bönen.”

Antalet korstecken, 16 st., är symboler för Treenigheten, Maria och Josef samt 11 apostlar. Dessa korstecken kan utföras antingen med det s.k. stora korstecknet eller med tummen över hjärtat varje gång korset står i bönen.

Vår Herres Jesu Kristi † Kors vare med mig. Jesu Kristi † Kors beskydde mig. Jesu Kristi † Kors är det tecken som jag tillber.
Jesu Kristi † Kors är den sanna saligheten. Jesu Kristi † Kors segrar över alla vapen och svärd. Jesu Krisi † Kors är ett oövervinnerligt tecken.
Jesu Kristi † Kors skyddar mitt liv och min själ. Jesu Kristi † Kors visar mig den rätta vägen till alla dygder. I det Heliga † Korsets Namn vill jag gå alla mina vägar.
Jesu Kristi † Kors undervisar och lär mig allt gott. Jesu Kristi † Kors tar ifrån mig allt ont. Jesu Kristi † Kors tar bort från mig all smärta och bedrövelse.
Jesu Kristi † Kors helar mig och är i dag inför mig och bakom mig, över mig och under mig, så att alla mina ovänner och den Onde flyr bort från mig i Jesu Kristi Namn när de ser mig.
Jesus Nazaréen, judarnas Konung beskydda mig. Jesus, Du som gick bland Dina Apostlar och lärjungar bevara mig.
Herre Jesus Kristus, den levande Gudens Son, som blev korsfäst, välsigna mig, hjälp mig, trösta mig och led mig in i Ditt eviga Rike och Din salighet.
Gud göm mig. Jesus bevara mig. Gud vänd bort allt ont från mig.
I Faderns † och Sonens och den Helige Andes Namn. Amen. Guds Heliga † Kors ska skina klart i Himmelen.
Gud kommer för att förverkliga sin Dom. Jesu Kristi vördnadsvärda Kors † beskydda min själ och min kropp från djävulens och alla mina fienders våld och makt och från helvetets alla pinor.
Jesu Kristi Dyrbara Blod bevara min själ och låt min själ få glädjas med Dig för evigt. Utsläck i mitt hjärta och min kropp alla syndiga begär.
Du den levande Gudens Son beskydda mig vare sig jag sover eller vakar från allt skadligt sällskap och från dödliga synder.
Hjälp mig att göra, tänka och tala det som lovar och ärar Dig. Bevara min kropp och min själ från mina ovänner. Amen.

Fader vår, som är i Himmelen. Helgat varde Ditt Namn. Tillkomme Ditt Rike, ske Din vilja, såsom i Himmelen, så ock på jorden. Vårt dagliga bröd giv oss idag, och förlåt oss våra skulder såsom ock vi förlåta dem oss skyldiga äro, och inled oss icke i frestelse, utan fräls oss ifrån ondo. Amen.
Hell dig, Maria, full av nåd; Herren är med dig; välsignad är du ibland kvinnor, och välsignad är din Livsfrukt, Jesus. Heliga Maria, Guds Moder, bed för oss syndare, nu och i vår dödsstund. Amen.

Ära vare Fadern och Sonen och den Helige Ande, såsom det var av begynnelsen, nu är och ska vara, från evighet till evighet. Amen.
Till överst på sidan Gå ner
 
Korsets bön som anses ge skydd att bära med sig ute
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
The Intergalactic Retrogaming Museum! :: Allmänna Diskussioner :: Humorhörnan! :: Religion!-
Hoppa till: